Uit je comfortzone: een dans workout!

oktober 2020

De zusjes Mariëtte en Lydia Edel van Sporterdam ontdekken graag alle mogelijke sporten in en om Rotterdam. En dat doen ze natuurlijk met de Rotterdampas op zak!

Uit de comfortzone

Dit keer gaan we iets proberen wat totaal buiten onze comfortzone ligt… Een dansles bij Talvandansen! Met de Rotterdampas kun je hier 1x een gratis proefles volgen. Als fanatiek hardlopers en CrossFitters zijn we allesbehalve lenig. Ons ritmegevoel laat ons (helaas) ook vaak genoeg in de steek. Voor de proefles kunnen we kiezen uit klassiek ballet, moderne dans of een dans workout. Onze keuze is al snel gemaakt: de dans workout! Dat klinkt voor ons nog enigszins vertrouwd. We zijn benieuwd…

PBT wat…?!

Met gezonde spanning komen we aan bij het Albeda Dans College aan de Rosestraat op Rotterdam-Zuid. Bij de kleedkamers worden we opgewacht door lerares Tal. Ze ontvangt ons heel hartelijk en laat zien in welke zaal we zo gaan trainen. Zodra we omgekleed zijn, nemen we plaats in de danszaal. Tal legt uit dat we aan de slag gaan met PBT. Dat staat voor ‘Progressing Ballet Technique’ en is ontworpen als een extra training voor dansers. Deze training is zeker ook interessant voor niet-dansers. Je krijgt er namelijk een sterker en soepeler lichaam van, waarbij de focus vooral ligt op de core-stabiliteit. Onze gedachte? Top, dit kunnen wij!

Lydia doet een oefening op de grond met haar voeten op een bal

Ballerina touch

We beginnen met een aantal core-oefeningen met een grote fitbal en een kleine pilatesbal. De oefeningen komen ons heel bekend voor, bijvoorbeeld de Glute Bridge op de fitbal. Toch is de houding bij deze oefening wel echt anders. De stand van je benen, het opendraaien van de heupen, het strekken van je voet en gebruik van de armen geeft deze oefening écht een ‘ballettouch’.

Mariette doet een oefening met de pilatesbal

Na de core-oefeningen verplaatsen we ons naar de barre. Hier keken we naar uit! Fitnessoefeningen doen we vaker, maar aan een barre staan is iets totaal nieuws. Wat leuk, het geeft gelijk een ballerinagevoel! Tijdens de oefeningen wordt er goed op onze houding gelet. Daarna volgen een aantal oefeningen waarbij we door de zaal lopen en springen. We dachten dat het juist moeilijker was op muziek, maar door de muziek dans je door de oefeningen heen. Zélfs als CrossFitter zonder ritmegevoel, haha!

Lydia van de achterkant aan de barre

Lydia in een balletpose met haar voet op een grote bal

Voor iedereen

Vooraf werd al aangegeven dat de les voor elk niveau is, dat is ook zeker terug te zien. Naast ons waren er nog twee beginners en twee gevorderde dansers. De gevorderde dansers kregen telkens een iets zwaardere oefening, wij mochten dan de simpelere versie uitvoeren. Hierdoor kun je het als beginner makkelijk bijbenen en zie je ook goed waar je naartoe werkt. Het is echt supertof om de dansers te zien trainen, alles gaat op zo’n sierlijke en soepele manier. Mariëtte is zelfs zo enthousiast geworden, dat ze misschien balletles voor beginners wil gaan volgen. To be continued…

Mariette en Lydia in de danszaal

P.S. Een kleine tip: trek twee dezelfde sokken aan, haha! 😉

Twee verkeerde sokken

Wijzigingen zijn opgeslagen